Încă nu se cunosc exact proporțiile daunelor economice provocate de criza actuală, cauzată de Covid-19, însă este clar că vor fi consecințe asupra tuturor bugetelor.
Indiferent că vorbim de turism sau horeca, care au fost zdruncinate din temelie, sau alte industrii care încă funcționează la o capacitate mai mică sau mai mare, mediul de business va avea nevoie de o perioadă destul de lungă de revenire după aceste luni.
Pentru a strânge păreri cât mai avizate, am povestit cu trei profesioniști experimentați, cu un background diferit, fiecare extrem de apreciat în domeniul lui.
Paul Markovits, Alex Dona și Alexandru Negrea, ne-au împărtășit predicțiile lor pentru ce urmează, dar și câteva sfaturi utile.
Le mulțumesc foarte mult pentru deschidere și îmi doresc să învățăm cât mai mult unii de la alții. Perioada aceasta mi se pare o oportunitate foarte bună, cum am mai spus, de a construi o strategie nouă sau mai bună, de a strânge comunități în jurul nostru și de a colabora mai mult între noi, cât să contribuim la dezvoltarea mediului de afaceri, în general.
Alexandru Negrea despre social media și prezența online
Alexandru Negrea este unul dintre cei mai apreciați specialiști în marketing online și, în special, social media. Este prima persoană care mi-a venit în minte când mă gândeam la ce voi face și eu în social media, atât pentru mine, cât și pentru clienții mei, așa că invitația a venit natural.
Bugetele de marketing
”Bugetele de marketing vor fi afectate în aceeași măsură în care vor fi afectate cifrele de afaceri ale companiilor, iar asta înseamnă că avem nevoie să ne uităm la fluctuațiile din fiecare industrie – au scăzut mult veniturile pe tot ce înseamnă horeca, linii aeriene, agenții de turism și au crescut veniturile companiilor din domeniile medical, IT, tehnologie, comunicații. Sunt doar câteva exemple.
Acțiunile de marketing care aduc valoare companiilor sunt aceleași, nu se schimbă din cauza crizei – strategii orientate pe obiective, focus pe performanță în general și implementarea de campanii gândite ca fluxuri de vânzare, cu funnel în spate și optimizare constantă.
Cred că se va diminua numărul campaniilor cu obiectiv de branding, în favoarea campaniilor de vânzare rapidă – asta e o urmare naturală a perioadelor de criză, e un soi de disperare.”
Social media
”Social media aduce valoare unei companii în măsura în care compania dispune de resurse în acest sens – oameni, timp și bani. E naiv să spui că social media te ajută cu ceva, dacă nu iei în calcul și dimensiunea bugetului, spre exemplu.
La fel în cazul oamenilor – dacă nu ai specialiști care să facă super campanii de performance, șansele să poți corela creșterea sau scăderea cifrei de afaceri cu acțiunile de marketing din social media sunt mici.”
Sfaturi pentru HoReCa
”Companiile din HORECA sunt într-un proces de transformare profundă, asa că singurul sfat pe care îmi permit să-l ofer aici este să nu oprească comunicarea acolo unde există comunități deja construite – newslettere, grupuri de discuții de orice fel.
Mai departe depinde de fiecare să decidă ce campanii mai face și unde, în funcție de produsele/serviciile pe care le vor mai avea disponibile pe viitor.”
Paul Markovits, Vice-Președinte Marketing URBB
Paul Markovits este unul dintre cei mai buni oameni de marketing din România, cu o experiență enormă, pe care îl admir foarte mult. Mi se pare extrem de valoroasă și perspectiva unei companii foarte mari, cu super branduri în portofoliu și cu provocări la fel de mari.
Bugetele de marketing pe timp de criză
”Există întotdeauna trei posibilități, prima opțiune este cea care propune ajustarea proporțională a bugetelor de marketing la nivelul veniturilor, a doua care în funcție de resursele fiecărei companii, poate să decidă creșterea investiței de marketing cu un anumit cuantum, cu scopul de a încerca căștigarea de cotă de piață, iar a treia, este cea de reducere a bugetelor.
Indiferent care din aceste strategii este adoptată, determinantă este perioada pentru care se ia această hotărâre. Investițiile de marketing nu sunt un lux, sunt un pilon important din resursele comerciale ale unei companii în efortul de a construi o afacere sustenabilă.”
Cel mai mic efort de marketing, cu cel mai mare efect
”Cred că depinde foarte mult de categorie. Orice efort care ajută un brand să fie opțiunea cumpărătorului la fiecare din următoarele trei ocazii de cumpărare adaugă valoare brandului.
Empatia și comunicarea sinceră sunt esențiale în această perioadă, dar, de fapt, nu numai acum.”
Abordarea actuală în URBB
”În mod firesc, am reanalizat toate proiectele în curs și pe cele viitoare, eforturile fiind concentrate pe interacțiunea cu consumatorii noștri în canalele active.
În plus, Horeca pentru noi este un canal important, de aceea am depus un extra efort pentru susținerea și comunicarea cu clienții și consumatorii noștri, acestora din urmă oferindu-le experiențe din universul Horeca posibile în contextual actual, prin organizarea de live-uri muzicale cu interpreți și DJ foarte apreciați, colaborând cu locațiile. De asemenea, am pregătit oferte speciale pentru clienții care au optat să lucreze în sistem de vânzare cu livrare.”
Sfaturi pentru Horeca
”Cel mai important lucru, cred eu, este să continue comunicarea cu comunitățile lor și să fie cât se poate de activi în social media. Fiecare canal are algoritmi proprii și posibilități de segmentare/targetare, precum și adecvare la un anumit tip de conținut.
Cred că este important să se țină cont de aceste aspecte în efortul de a maximiza impactul campaniilor. Pentru cei care au baze de date cu clienții și care în mod obligatoriu respectă GDPR, este un moment bun să le activeze.”
Despre marketing cu Alex Dona
Din dream team nu putea lipsi Alex Dona, unul dintre cei mai buni profesioniști din România, cu o vastă experiență în marketing, din mai multe roluri pe care le-a avut de-a lungul timpului. Cu siguranță, aș merge oricând pe mâna lui.
Bugetele de marketing
”Vor scădea dramatic. În unele cazuri pentru că vor scădea vânzările și nu vor avea din ce să-l susțină, iar în cazurile în care funcționează business-ul, gen marii retaileri sau pharma, pentru că va rămâne mult spațiu liber în media, care se va ieftini. Va fi o mare bătălie a prețurile, care va duce la scăderea bugetelor de marketing chiar și pentru cei care au avut încasări record perioada asta.”
Va arăta diferit marketingul, e ceva ce va dispărea?
”Nu mă aștept să varieze foarte mult. Sunt foarte curios în perioada asta să văd audiențele de radio, preconcepția mea este că radio se ascultă preponderent în mașină. Aici probabil că a fost un impact foarte mare, dar nu am încă o cifră reală să văd cum a variat.
Focusul ar trebui să fie foarte mult pe comunitate, așa cum am descoperit și eu cu desprevin.ro, noul meu proiect. Cred că după aceste 2 luni, lumea s-a obișnuit foarte mult să țină bani. Mulți și-au dat seama că e mai ieftin să mănânce acasă, să-și bea cafeaua acasă, să-și comande un vin online sau să-l cumpere dintr-un wine shop și să-l bea acasă. Cred că vânzarea fiecărui produs va deveni mult mai grea, în sensul că lumea va cere cât mai multe lucruri și va fi greu să-i convingi să cumpere de la tine.”
Impactul Social Media
”Am implementat campanii destul de agresive pe ce înseamnă social network, care au un return, dar nu aș spune că ideal. Depinde și cum faci lucrurile, dacă faci după ureche, ai un impact cu o sumă de bani. Dacă este făcut de cineva care știe foarte bine ce face, ai un impact mai mare cu aceiași bani.
Eu văd un impact de pe Facebook, mai ales că în perioada asta am profitat de traficul mai lejer și am livrat chiar eu unele comenzi, așa că am avut ocazia să iau direct contact cu clienții și să-i întreb direct de unde au auzit de noi. Foarte mulți au cumpărat pentru că a postat un prieten pe Facebook și a spus că i-a plăcut foarte mult. Puțini spun că au văzut un ad, deși facem promovarea online impecabil.
Contează foarte mult să fii atent la clienți, la nevoile lor, pentru că mulți devin clienți recurenți și mai departe se transformă în ambasadori de brand. Clientul fericit devine micro influencer, iar asta vine foarte mult în beneficiul afacerilor mici. Dau exemplul unei cliente căreia când i-am livrat un pachet săptămâna trecută și a pus poză cu pachetul și cu pisica ei, care stătea foarte drăgălaș pe pachet. Când a comandat și săptămâna asta, ghici ce, i-am dus și o conservă de mâncare pentru pisici, ca mulțumire pentru endorsement.”
Cum va arăta industria HoReCa?
”Vor rezista localurile care au comunități, cum sunt bucătarii cunoscuți, gen Adi Hădean, Florin Dumitrescu, Radu Dumitrescu, care au construit o comunitate în jurul lor. Probabil vor dispărea cei cărora nu le mergea niciodată POS-ul și nu erau deloc atenți la clienți, în general.
Se comandă și acum din loialitate de la localurile preferate, pentru că nu e vorba doar de proteină sau necesarul vieții, este despre stilul de viață și însumează toate experiențele de care oamenii au avut parte de-a lungul timpului într-un loc.
Dacă nu au reușit să construiască această loialitate până acum și nu au fost atenți la nevoile clienților, acum e tardiv. Iar celor care au știut să facă lucrul ăsta, nu pot decât să le zic RESPECT.
Cei care nu și-au construit comunități, vor trebui să lupte, să investească foarte mult și să taie din costul de produs.”
Cât valorează online-ul
”E bine să fii prezent în online și să fii pe canalele pe care îți permiți să fii, pentru că și social media implică costuri, implică oameni, timp, know how dacă vrei să o faci bine. Așa, dacă se apucă un proprietar de hotel să facă poze cu telefonul și să posteze ”ce frumos e la mine la hotel”, îi urez baftă și engagement. 🙂
Ai nevoie de oameni specializați, nu poți fi priceput la toate. Plus că eforturile din perioada asta nu înseamnă return on investment imediat, iar rezultatele se văd în timp.
Momentul de față este despre vânat oportunități, construit și mizat totul pe reluarea activității, care nu se știe când se va întâmpla și cât va dura, pentru că sunt și supoziții că va urma un nou val și poate se vor închide iar.
Oamenii trebuie să rămână optimiști, oamenii depresivi sunt cei care rămân blocați și nu pot să gândească, exact zona în care nu vrei să fii ca business owner. E bine să rămâi optimist, fie să speri într-o revenire, fie să îți faci un exit plan. Oportunități vor fi, crizele sunt cele mai bune momente de oportunități.”
Nimeni nu se aștepta la ce se întâmplă acum și e clar că nu vor urma luni foarte liniștite, așa că fiecare trebuie să își regândească toată activitatea.
Strategia de marketing te poate salva din orice situație, dar te și poate trage în jos dacă nu este gândită pe termen lung și congruentă cu planul de business.
Chiar dacă nu ai un business plan concret și nu lucrezi cu cifre exacte, cu siguranță ai o poveste, un motiv pentru care oamenii cumpără de la tine și o direcție în care vrei să te îndrepți pe termen lung. Iar acestea devin baza pe care construiești fiecare acțiune.
Așadar, le mulțumesc pentru contribuție invitaților mei virtual și sper să rămâi optiomist, să îți spui povestea și să construiești lucruri frumoase perioada asta.
Pentru orice întrebare sau sugestie, ne poți lăsa oricând un comentariu sau un email la ana@pimpmybrand.ro.
About The Author
Ana Musat
Lucrez de peste 8 ani în marketing și comunicare, timp în care am coordonat și implementat numeroase campanii de comunicare și strategii de promovare. Abordarea mea este întotdeauna orientată pe rezultate imediate și ușor de pus în practică de oricine, indiferent de cunoștințe. Deși îndrăgostită de digital marketing și content development, sunt implicată constant și în proiecte de employer branding, iar în ultimii ani m-am concentrat concentrat pe consultanță și dezvoltarea de strategii de marketing și comunicare.