fbpx

Marketing dincolo de strategie, cifre și predicții…

25 martie 2020 / By Ana Musat

Este o perioadă grea și tensionată pentru toată lumea, nu este nicio noutate și nu este nimic de adăugat aici sau de împachetat frumos.

Dacă stăm să privim partea plină a paharului (ceea ce ar fi ideal mereu), orice perioadă dificilă este un prilej excelent pentru schimbări majore și ”curățenie”. Da, cei mai mulți dintre noi vor pierde bani în aceste luni, dacă nu chiar întreg 2020 va fi compromis. Însă, la fel de mulți poate că nu mai aveau o direcție foarte clară, poate aveau clienți dificili, proiecte mai puțin profitabile sau furnizori pe care i-ar fi schimbat, dar nu au făcut-o din comoditate. Multe găuri negre de energie, care te seacă, în general, de inspirație și creativitate.

În plus, cei cu pierderi financiare mai mari, cred că își regretă anumite decizii, lipsa de planning pe termen lung și mai ales lipsa de diversificare a serviciilor.

IEȘIREA DIN ZONA DE CONFORT

 Acum este o perioadă foarte bună în care să scoatem de la naftalină ideile vechi, dar și să facem lucrurile care ne ajută să ne construim brand-ul pe termen lung.Chiar dacă ai echipă de marketing sau lucrezi cu o agenție, mi se pare esențial să îți pui amprenta în tot ce reprezintă compania ta. Oamenii iubesc poveștile, așa că îndrăznește să ieși în față, să îți spui povestea, să te dezvălui în fața clienților tăi și astfel ai toate șansele să îi câștigi pe termen lung.

Content writing

Am început blogul în 2016 cu un content plan bine structurat, organizat pe diferite teme, cu calendarul pus la punct, așa cum fac pentru orice client. Nu numai că nu am publicat articolele începute, dar am ajuns, în timp, să mă și îndoiesc de calitatea lor, de utilitate și să prefer să mă ”ascund” în spatele muncii mele, decât să mă expun și să risc comentarii negative sau dezamăgirea a 2-3 like-uri de la prieteni. 🙂

Deși comunitatea antreprenorială nu a rămas în urmă că nu mi-am oferit eu recomandările, am rămas eu în urmă. Așa că o să repet oricui ”scrie, scrie, scrie”, până nu mai citește chiar nimeni conținutul scris și abia atunci poți renunța.

Indiferent că vinzi produse, oferi consultanță sau pui gene, ai despre ce să scrii și sunt șanse mari ca măcar 1 client să te aleagă pentru ce citește…sau 2-3 din clienții actuali să rămână alături de tine pentru că te-au cunoscut altfel prin prisma conținutului.

Se vorbește mai mult ca oricând, în ciuda progresului tehnologic, de conexiunea umană, de nevoia de interacțiune (exemplu aici). Oamenii își doresc să fie ascultați și înțeleși. Modul cel mai bun prin care să ajungi la ei este prin conținut relevant, indiferent că este vorba de blog, social media, newslettere sau orice alt canal.

pimp my brand marketing

Care este povestea brandului tău?

Despre ce poți scrie:
  • Povestea companiei – povestește la fel cum ai face-o cu un prieten bun despre cum ai început business-ul, cum ți-a venit ideea, ce provocări ai avut la început, cine a fost primul client (chiar dacă a fost mama) și orice alt detaliu.
  • Prezintă echipa sau oamenii implicați – poate fi vorba de un furnizor anume, un client, un distribuitor sau orice altă persoană care și-a pus amprenta asupra afacerii tale.
  • Detalii despre produse și servicii – ai ocazia să povestești mai pe larg despre utilitate, caracteristici, cum ajută, exemple etc. De ce vinzi ceea ce vinzi, până la urmă?
  • Vorbește și despre eșecuri – povestește despre un produs care nu a mers sau ce dezamăgiri ai avut. Faptul că ești vulnerabil și real (nimic în lume nu este perfect all the way) îți crește credibilitatea. Richard Branson râde constant despre marile eșecuri Virgin și este foarte iubit pentru asta.
  • Oferă sfaturi utile – pe lângă conținutul legat de business-ul tău, oferă constant valoare oamenilor. Dacă ești restaurant scrie, de exemplu, despre cum să aibă un regim de viață sănătos sau ”fă-le cadou” câte o rețetă apreciată, să o încerce acasă. Dacă ești companie de IT, scrie despre securitatea online sau oferă-le resurse gratuite, programe, aplicații etc.

Pe lângă aceste idei, poți adăuga zeci de alte tematici, bineînțeles, însă acestea mi se par cele mai importante pentru a dezvolta o relație pe termen lung cu clienții tăi și pentru a te dezvolta ca business. Din interacțiunea în urma unor astfel de articole, îți pot veni constant idei noi de servicii, îmbunătățiri ale produselor existante sau chiar noi colaborări și oportunități de asociere.

Social media

Aici se poate discuta iarăși la nesfârșit și poți face o mulțime de lucruri. Rețelele sociale te ajută să te conectezi și mai rapid cu publicul țintă.

Fii autentic și chiar dacă îți păstrezi feed-ul cu informații relevante despre produsele și serviciile tale, folosește-te de story să publici conținut amuzant, să pui poze și filmulețe de la birou, să pui întrebări și să arăți partea umană a afacerii tale.

Continuă să publici conținut și în această perioadă, chiar dacă lumea este preocupată de sănătate, de job, de schimbările provocate de COVID-19, în general. Vei pierde mult reach dacă lași paginile inactive și te va costa pe termen lung.

Ce poți comunica în această perioadă dacă nu ai activitate:

  • Fii sincer și spune în ce mod te-a afectat criza și ce griji îți faci.
  • Oferă-le sfaturi de îngrijire și resurse utile de informare,
  • Prezintă utilități noi ale produselor tale dacă le au deja. Dacă nu, oferă-le alternative prin care pot experimenta acasă ce le oferi tu și să-i determini să apeleze la tine când siuația se va încheia.
  • Promovează serviciile pe care le poți oferi online, poate chiar gratuit. Folosește-te de social media să vinzi orice mai poți acum. 🙂
  • Dacă lucrezi la produse noi sau la soluții, spune-le asta. Împărtășește strategia ta de viitor, fă-i curioși de cum te vei dezvolta, arată-le că ești încrezător și că folosești această perioadă constructiv.

Ultimul punct stă, de fapt, la baza acestui articol. Văd cum unele industrii se prăbușesc și multe altele sunt în pericol și este normal ca motivația să aibă de suferit.

Amintește-ți de ce ai început, fă curățenie în cifre, furnizori, strategii și TO DOs. Folosește această perioadă să înveți și îți dezvolți afacerea în tihnă.

Cei de la Digital Marketer pun la dispoziție GRATUIT platforma lor de marketing learning, în care găsești tot ce îți dorești, de la ghiduri de campanii în Facebook, până la cum să construiești un landing page corect, să faci un sales funnel, să îți optimizezi site-ul și muuulte alte resurse utile și super interesante.

digital marketing

Doar câteva din lucrurile de care ai timp acum să le faci cum trebuie:

  1. Rescrie valorile companiei, conținutul de pe site și din materialele generale de promovare.
  2. Fă-ți profilele de social media mai estetice – planifică-ți un feed frumos, scrie conținut în avans, creează template-uri de concursuri și giveaways pe care să le refoloșești constant în viitor.
  3. Lucrează la o strategie de direct mailing – ce newslettere ar fi utile pentru clienți, cum te poți folosi de newslettere să vinzi mai mult și să faci upsell?
  4. Dezvoltă o resursă gratuită prin care să aduni lead-uri când totul revine la normal – un e-book, un program de cursuri video sau audio, cadouri speciale, consultanță etc.
  5. Creează conținut video, e deja cunoscut că acesta va fi viitorul. Adună material pentru un canal de YouTube făcut ca la carte. (un ghid complet aici)
  6. Planifică o campanie de cross-selling cu altcineva din piață, care oferă un produs complementar. Ajutați-vă unii pe alții să creșteți, oferiți mai multă valoare clienților voștri și găsiți metode să dezvoltați pachete interesante. Sau vă puteți folosi audiențele să oferiți un cadou sau o experiență pentru un produs cumpărat și să vă promovați reciproc.
  7. Creează landing page-uri pentru cele mai importante servicii din portofoliul tău – dă-le șansa să fie promovate așa cum merită și, în plus, folosește-te de ele să îți delimitezi mai clar audiența în funcție de ariile de interes.
  8. Dezvoltă structuri de lucru acum, pentru a-ți face viața mai ușoară pe viitor. De exemplu, dacă vrei să organizezi un eveniment, gândește-te de pe acum: pe ce canale îl vei promova și ce mesaje vei publica, cum împarți conținutul în timp (creează-ți un calendar de postări de la primul anunț, până la follow-up-ul de după eveniment), ce materiale vrei să oferi la eveniment (kitul de eveniment ebroșuri, vouchere), etc.

Pentru orice știi că ai fi avut nevoie la un moment dat sau te-ar fi ajutat când ai promovat X sau ai văzut la Y și ți-ai fi dorit să oferi și tu – acum este timpul să scrii, să creezi, să dezvolți. 

Sunt de părere că te costă mai mult să improvizezi acum tot felul de servicii din disperarea de a produce măcar câțiva bănuți, decât să nu încasezi absolut nimic și să te folosești de întreg rezervorul de energie și creativitate pentru a-ți dezvolta business-ul așa cum îți dorești.

Ar fi frumos ca acum, mai mult ca oricând, să fim o echipă, să ne susținem, să facem schimb de idei, să colaborăm și să ne provocăm să creștem. Avem loc să dăm și mai departe din ce știm, să educăm publicul, să colaborăm mai strâns.

Scrie-ne la ana@pimpmybrand.ro dacă ai întrebări și, în funcție de ce nevoi ai și ce vrei să implementezi urgent, te ajut cu idei, resurse și chiar suport.

Mai bine dezvoltăm industria prin servicii de calitate și ridicăm standardele de lucru, decât să fim fiecare pentru el și să ne luptăm pentru câte o bucățică de ce o pica de la clienții copleșiți de informații care se bat cap în cap. Numai în social media mă doare capul când aud de diferențe de tarife pentru același lucru de la 500 de lei la 2000 de euro…și ”profesioniști” care în continuare dau boost la postări pe Facebook și cam atât.

Îți doresc multă inspirație și sper să dezvolți lucruri frumoase perioada asta. 🎀

About The Author

Ana Musat

Lucrez de peste 8 ani în marketing și comunicare, timp în care am coordonat și implementat numeroase campanii de comunicare și strategii de promovare. Abordarea mea este întotdeauna orientată pe rezultate imediate și ușor de pus în practică de oricine, indiferent de cunoștințe. Deși îndrăgostită de digital marketing și content development, sunt implicată constant și în proiecte de employer branding, iar în ultimii ani m-am concentrat concentrat pe consultanță și dezvoltarea de strategii de marketing și comunicare.

Leave a Comment

*Please complete all fields correctly