Ultimul lucru pe care l-aș recomanda în perioada aceasta este tăierea bugetului de marketing, inclusiv celor care nu au activitate momentan. Este foarte important să comunici în continuare și să fii prezent în cât mai multe locuri.
Ce recomand, însă, este optimizarea bugetului și selectarea canalelor cele mai relevante. În rest, experimentează mai mult cu engagementul organic și tehnici de guerilla marketing. Sunt multe lucruri pe care le poți face fără niciun buget. Adică da, gratuit. 🙂
Buget de criză, investit bine
Acum, mai mult decât oricând, este important să creezi campanii de Facebook foarte atent targetate. Am scris și acum ceva timp despre targetare, însă observ în continuare multe pagini care nu au nici măcar codul pixel instalat pe site, dar să urmeze și o strategie coerentă…
Câteva dintre must-urile în Facebook Ads mi se par:
- Instalarea codului Pixel pe site pentru a urmări traficul adus din Facebook
- Crearea unei audiențe de vizite web – o poți fragmenta în oricâte zile dorești. Recomand măcar 120 de zile pentru a strânge o audiență mai mare, 30 de zile pentru vizitele mai recente și 3 zile, audiență pe care fie poți s-o elimini dintr-o campanie pentru a nu ajunge tot la cei care au vizitat recent site-ul, fie poți crea o campanie nouă doar pentru ei, cât au informația proaspătă în minte.
- Crearea unei audiențe Lookalike – Facebook creează o audiență cu interese și caracteristici asemănătoare publicului tău, ceea ce este minunat. Poți face lookalike pentru cei care au vizitat site-ul sau au avut anumite acțiuni pe site (add to cart, purchase etc.), pentru cei care au interacționat cu pagina de Facebook, cu cea de Instagram sau care au dat like paginii de Facebook.
- Dacă ai o locație fizică, poți selecta oamenii din jurul tău, chiar și la un km sau mai puțin.
- Reclame separate pentru fiecare audiență în parte. Într-un fel vorbești cu cei care aud prima dată de tine și altfel cu cei care interacționează constant cu conținutul tău.
Un sfat pe care l-aș da mereu, dar mai ales în perioada asta, este să fii foarte atent cu rezultatele campaniei. Rulează pentru câteva zile 2-3 reclame, apoi analizează care este cea mai rentabilă. Pentru asta trebuie să setezi același obiectiv (recomand, de obicei, traffic, să crești și vizitele pe site), apoi analizezi costul pe click și o păstrezi activă pe cea care are costul cel mai mic. Sau poți seta o campanie de A/B testing, să testezi diferite variante de vizual și copy.
Sunt multe de discutat aici, însă ideea este să te joci puțin cu campaniile și bugete mai mici, până găsești soluția câștigătoare și apoi îți poți concentra bugetul doar în acea campanie profitabilă.
De unde poți face economii?
Pare economia cea mai evidentă, dar nu toată lumea și-a anulat tot ce ține de outdoor. Mută toată activitatea în online momentan și economisește bani anulând bannere stradale, promovarea la metrou și orice alte campanii mai aveai planificate. Orice economie este un câștig în online, chiar și 100 de euro.
Schimbă-ți strategia pentru anul acesta și alege o singură direcție. O direcție bună ar fi retenția clienților actuali. Va fi o perioadă grea poate tot anul 2020, dacă nu și mai mult, așa că adaptează-te și tu. Chiar dacă investisei emoțional și nu numai în anumite campanii pentru vară sau toamnă, anulează-le și păstrează doar activități esențiale:
- comunicare online constantă – creează conținut interesant, află mai multe despre clienții tăi, crește interacțiunea pe pagini și strânge relațiile cu ei (am mai scris și aici despre ce poți comunica).
- investește în promoții pentru clienții tăi (oferă cadouri, fă reduceri pentru cumpărături mai mari de X lei, creează pachete speciale etc.).
- dacă nu operezi în prezent, cere ajutorul clienților tăi și oferă-le variante prin care să cumpere de la tine acum și să consume când redeschizi. Cei de la ialoc au dezvoltat o platformă de carduri cadou, prin care susțin afacerile mici în această perioadă.
- lansează concursuri cât mai creative – oferă-le ocazia să apară pe pagina ta, fă un giveaway pe Instagram, să crești comunitatea și acolo. Gândește-te la ce le-ar plăcea clienților tăi și pune-i la treabă, să se distreze în izolare, în timp pot câștiga și premii speciale de la tine.
Concentrează-te, în general, pe a te prezenta cât mai uman, construiește relații autentice cu clienții tăi, oferă-le calitate, fie prin resurse și cadouri, fie prin produse speciale. Fă-i să te aprecieze pentru ce le oferi și vor fi lângă tine mereu. Mai mult decât atât, vor vorbi și mai departe despre tine.
Nu trebuie să-ți faci griji în perioada asta despre calitatea conținutului. Este mult mai important să fii autentic, chiar vulnerabil, și să creezi engagement de moment, decât să publici poze și clipuri extrem de calitative sau concursuri/campanii îndelung planificate și puse la punct. Oamenii vor aprecia că ești prezent pentru ei mult mai mult decât vor analiza calitatea materialelor.
Soluții de guerilla marketing
Ei, aici povestea este ceva mai complicată. Pe de altă parte, este și cea mai frumoasă parte și cel mai important….gratuită.
Stabilește o sesiune de brainstorming cu echipa ta sau câțiva apropiați și distrați-vă cu 2-3 idei creative, prin care să plasați produsele voastre sau elemente ale brandului în locuri nonconformiste.
Campania mea preferată a fost cea făcută de Jay-z, în parteneriat cu Bing, pentru lansarea cărții Decoded (video aici), în care au pus pagini din carte în tot felul de locuri, de la panouri uriașe, până la farfurii, pe tricouri sau în stații de autobuz. Campania a implicat milioane de oameni și a adus numeroase apariții în presă, știri la TV și radio.
Câteva idei care îmi vin în minte:
- fă un puzzle sau o poveste formată din mai multe bilețele pe care să le pui în comenzi. Poți pune mai multe ”piese” în comenzile mai mari, astfel încât să-i determini pe clienți să cumpere mai mult și să distribuie și pe social media.
- lansează provocări – ai grijă, însă, având în vedere marea de provocări #covid19 care circulă acum, să fie ceva nou, distractiv și engaging, care să respecte valorile brandului tău și să aibă legătură directă cu produsele sau serviciile tale.
- realizează un video cu mesaje pozitive de la clienți. Dacă livrezi produse, te poți folosi de șoferi să filmeze cu telefonul. Sau roagă-ți direct clienții să se înregistreze.
- creează un meme specific sau o imagine/mascotă pe care să o folosiți în diverse materiale și pe care oamenii să o poată refolosi în postări, story-uri sau chiar fundal pe Zoom, că tot ”se poartă” conferințele online.
- poți risca cu un zvon sau o informație vagă, care să creeze buzz în online, pentru lansarea unui produs nou sau a unei oferte speciale. E puțin riscant, dar depinde de tine cât de bine comunici cu publicul tău. Iar uneori, bad publicity is good publicity.
Acestea sunt doar câteva idei generale, însă posibilitățile sunt nelimitate. Citește despre alte campanii, întreabă alți oameni, alocă-ți timp în care să nu faci nimic – atunci vin cele mai bune idei.
E o perioadă în care este vital să comunici și poți fi cât de creativ poți, riscă mai mult și prezintă-ți brandul într-un mod cât mai inedit și memorabil. Te asigur că oamenii vor aprecia orice interacțiune, așa că nu îți pierde motivația și apropie-te mai mult de clienți și parteneri. Acum este cel mai bun moment să ne unim, cu toții avem frici, nesiguranțe și suntem mai vulnerabil decât oricând altcândva.
Recapitulare: taie bugetele irelevante în această perioadă, concentrează-ți atenția într-o singură direcție, în online, unde chiar să mărești bugetul, riscă și fii creativ cu o campanie de guerrilla marketing. Succes!
About The Author
Ana Musat
Lucrez de peste 8 ani în marketing și comunicare, timp în care am coordonat și implementat numeroase campanii de comunicare și strategii de promovare. Abordarea mea este întotdeauna orientată pe rezultate imediate și ușor de pus în practică de oricine, indiferent de cunoștințe. Deși îndrăgostită de digital marketing și content development, sunt implicată constant și în proiecte de employer branding, iar în ultimii ani m-am concentrat concentrat pe consultanță și dezvoltarea de strategii de marketing și comunicare.